Uitgebreid zoeken

Docenten over het project

Docenten lopen bij dit soort projecten vaak aan tegen dezelfde uitdagingen: hoe motiveer ik mijn leerlingen? Hoe leer ik hen zich in te leven, luisteren en doorvragen? De informatie in de juiste historische context te zetten? Samenwerken en presenteren? Welke werkvormen zijn geschikt? Waar vind ik bruikbare bronnen? Hoe ga ik om met privacy en gevoelige informatie? Hoe zorg ik voor een veilig leerklimaat bij gevoelige onderwerpen? Hoe beoordeel ik? In hoeverre kunnen mijn leerlingen dit wel? Zit er genoeg “migratie” in mijn “witte” klas?, etc.

Docenten hebben te maken met verschillende functies van geschiedenis die soms op gespannen voet met elkaar staan: die waarbij geschiedenis vooral verbonden is met emotie, nabijheid, identiteit en die waarbij geschiedenis wordt gezien als een vak waarbij je kritisch leert omgaan met bronnen en verhalen over het verleden. Met dit project kan de docent het beste van deze twee benaderingen integreren.


Ervaringen

'K. had een bijzonder verhaal: 1 week voor de overdracht naar het archief is haar opa overleden. Haar vader heeft het interview van zijn moeder opnieuw geluisterd en kwam daardoor veel meer over het verleden van zijn eigen vader te begrijpen. Hij is op school gekomen om dit te vertellen.' - Docent Erasmiaans Gymnasium Rotterdam

'Ik lees bij bijna alle leerlingen hoeveel ze van deze opdracht geleerd hebben. Bewondering voor de moed en durf van de migranten om naar een ander land of plaats te vertrekken en alles achter te laten. Respect voor het soms gruwelijke verleden en regimes waarin mensen hebben geleefd.'

'De oma van T. had een heel erg bijzonder verhaal (als kind in Nederlands-Indië geleefd, toen terug naar Nederland, daarna naar New Guinea en weer terug naar Nederland). Tristan vond het te eng om hierover te vertellen, maar zijn moeder kwam laatst bij mij langs om te vertellen hoe ontzettend veel het heeft opgeroepen in de familie en is helemaal enthousiast.' - Docent Stedelijk Gymnasium Schiedam

'Een verklaring voor de goede resultaten kan zijn dat mijn leerlingen hun migranten heel dichtbij hadden: ze hebben voornamelijk eigen familie geïnterviewd. Gaandeweg ontdekten ze van alles wat ze helemaal niet wisten over hun eigen herkomstlanden, dat heeft ze enorm getriggerd. En ik zag mooie dingen opbloeien binnen hun families: ouders die ineens uitgebreid gingen praten over hun verleden, wat ze in sommige gevallen nooit hadden gedaan. Mijn leerlingen waren een beetje bang dat hun ouders niets zouden loslaten, maar het ging prima. Kinderen waren helemaal verbaasd over deze onbekende kant van hun ouders, ouders die echt gingen nadenken over hun eigen jeugd en gingen vergelijken met de jeugd van hun eigen kinderen, kinderen die ineens zagen hoe modern en welvarend ze eigenlijk opgroeien en hoe kostbaar dat is.' - Docent Calvijn Rotterdam


MondriaanstichtingVSB-fondsSNS ReaalPrins Bernard CultuurfondsOC&WVROM