Uitgebreid zoeken

Foto's: historische bron én gereedschap

Hoe leer je leerlingen gebruik maken van foto’s uit de privéalbums van migranten? Hoe leren leerlingen om een interview te houden aan de hand van die kiekjes en hoe laat je ze echt kijken naar deze foto’s? Met andere woorden: hoe kun je foto’s inzetten als historische bron en als gereedschap om het verleden (en heden) te reconstrueren? We weten inmiddels uit ervaring dat leerlingen historisch beeldmateriaal vaak direct interpreteren (zoals ook bij spotprenten vaak gebeurd) en daardoor de essentie missen. Door hen stapsgewijs en samenwerkend te laten kijken naar foto’s en vragen te leren stellen, komen ze dichterbij de kern.

Die kern is dan ook: vragen stellen. Laat leerlingen degene die ze gaan interviewen alvast vragen om ook foto’s klaar te leggen voor het interview. De praktijk leert dat mensen vaak zeggen dat ze geen bijzondere foto’s hebben, maar dit is precies waar de leerlingen naar op zoek moeten: de alledaagse foto’s die iedereen in zijn album heeft. Laat ze vragen stellen bij foto’s; wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. De foto’s vormen een historische bron over het leven van de geïnterviewde, maar laten tegelijkertijd zien hoe het leven in Nederland voor een migrant er gedurende die periode uitzag. Daarnaast geeft het vragen stellen bij foto’s niet alleen de leerling meer mogelijkheden om achter het levensverhaal te komen, het geeft de geïnterviewde vaak ook meer lucht en ruimte. Bijna iedereen vindt het namelijk leuk om te vertellen over foto’s, het is laagdrempelig. 


MondriaanstichtingVSB-fondsSNS ReaalPrins Bernard CultuurfondsOC&WVROM