Uitgebreid zoeken

Hoe presenteer je de resultaten

Spoorzoekersprojecten lenen zich goed voor het onderzoeken door leerlingen van verschillende perspectieven op migratiegeschiedenis. Door bij de afronding van het project tijd en aandacht te besteden aan het presenteren van foto’s en verhalen met elkaar en/of met de buitenwereld, kunnen leerlingen reflecteren op verschillende perspectieven op geschiedenis die ze zelf hebben verzameld.

Iedereen heeft zijn eigen verhaal en eigen mening over hoe het ervaren is. Dat vond ik het meest interessant.”

(leerling 1e klas VWO, Cartesius Lyceum)

Je leert iets waar je weinig over weet, maar wat eigenlijk heel belangrijk is in de geschiedenis van Nederland.”

(leerling 1e klas VWO, Cartesius Lyceum) 

Daarnaast biedt de afrondende fase van het project gelegenheid om leerlingen in dialoog te laten gaan over aspecten van representativiteit, multiperspectiviteit en de rol van beeldvorming. Dit kan op school, binnen de klas of breder met de buitenwereld. Op deze pagina vind je een aantal mogelijkheden. 


MondriaanstichtingVSB-fondsSNS ReaalPrins Bernard CultuurfondsOC&WVROM