Uitgebreid zoeken

ICT mogelijkheden

ICT-mogelijkheden kunnen Spoorzoekersprojecten verrijken, overzichtelijker maken of meer motiveren. In de Spoorzoekersprojecten tot nu toe werden de volgende tools ingezet:

Padlet

Padlet is een digitaal prikbord waarop (groepen) leerlingen foto’s, teksten, filmpjes kunnen zetten waardoor het materiaal gemakkelijker via de beamer klassikaal te vergelijken is.

QR-codes

Gebruik QR-codes en Soundcloud bij tentoonstellingen: via een QR-code krijgt de kijker op de smartphone toegang tot geluidsfragmenten, filmpjes etc. Tip: wijs enkele leerlingen aan als assistent bij het verlenen van hulp aan minder vaardige leerlingen. [Zie de instructies die werden gebruikt op het Stedelijk Gymnasium Schiedam in de map ‘Materiaal docenten’]

Soundcloud

Met de app Soundcloud kunnen leerlingen eenvoudig geluidsfragmenten opnemen, bewerken en eventueel toevoegen aan bijvoorbeeld Een bruikbare handleiding staat op https://help.soundcloud.com/hc/en-us/articles/115003450567-Recording-with-the-Android-app-

Youtube

Youtube leent zich goed voor het toegankelijk maken van filmpjes met beeld, geluid en (achtergrond) muziek. In een tentoonstelling in de klas of op school kunnen deze via QR-codes bij de foto’s toegankelijk worden gemaakt, zodat de kijker via de mobiele telefoon achtergrondinformatie kan krijgen bij de foto’s en/of teksten. Dit kan ok klassikaal via Padlet. [Zie bijvoorbeeld het literatuurproject op het Haganum in de map ‘Materiaal docenten’]

Google Classroom

Google Classroom is een digitaal middel met een aantal voordelen:

  • Het format dwingt je als docent bij het ontwerpen tot structuur, want de docent moet alles voor de leerlingen zichtbaar maken en al vooraf nadenken over vragen als: hoe kunnen de leerlingen verder werken en verdiepen?
  • Collega’s kunnen (mede-)eigenaar worden en je kunt daardoor beter en efficiënter samenwerken
  • Alles zit in dezelfde omgeving
  • Google Drive houdt zelf automatisch van alles mapjes bij (nadat je deze zelf hebt ingericht), waarmee je lessen online kunt zetten.
  • Je houdt je leerlingen beter bij de les: je kunt hen volgen in hun voortgang, je kunt differentiëren doordat leerlingen in een verschillend tempo kunnen werken en zich extra kunnen verdiepen in het onderwerp. Daarnaast kunnen leerlingen zelfstandig aan de slag, met het onderwerp (ook vanuit thuis). Verder is het fijn dat je deadlines kunt stellen aan verschillende opdrachten en dat alles voor de docent automatisch wordt geordend in verschillende mappen.
  • Er zijn uiteraard ook andere tools die deze taak op zich kunnen nemen, het voordeel van Google Classroom is dat alle andere middelen van Google handig integreren in dit programma (zoals YouTube) en dat je niet steeds bij verschillende programma's hoeft aan te melden.

Izitravel

Izitravel is een online programma waarmee leerlingen een audiotour kunnen maken. Daarbij wordt de audio ondersteund door tekst, afbeeldingen en video's die men zelf kan toevoegen.

Via dit programma ontwierpen leerlingen van het Teylingencollege in Noordwijkerhout rondleidingen door Leiden, waarbij omgevingsgeschiedenis en migratiegeschiedenis centraal stonden.


MondriaanstichtingVSB-fondsSNS ReaalPrins Bernard CultuurfondsOC&WVROM