Uitgebreid zoeken

Geisha’s, sumo en zaken doen.

Een van de Japanse voorwerpen in het huis van meneer Schmidt.

Japanse kinderschoentjes
Geisha's

‘En die geisha’s natuurlijk. Ja… Ik heb een paar keer… De  meeste mensen denken dat geisha’s... het idee heerst wel eens bij westerlingen, dat geisha’s een stelletje snollen zijn.

Interview met Arie Willem Schmidt

‘Je kwam bij een grote afdeling waar medewerkers van verschillende afdelingen zaten. Die baas zat aan het hoofd.

Snobben

‘Het zijn snobben! Bijvoorbeeld: Heineken is heel duur in Japan. Franse cognac is ook heel hoog. Als jij een bar binnenkomt en je ziet iemand die Heineken drinkt in plaats van Japans bier… Nou!

‘Wat mij opvalt aan Indië, Japan en Nederland is dat ik in Indië en Japan een onbeperkte machtiging had.

Willemijn: ‘U zei eerder dat u weinig vrije tijd had, maar wat deed u bijvoorbeeld op een zondag?’

Nummer 1

‘In Japan was de man nummer 1. Punt uit. Als een gezin uit jongens en meisjes bestond, dan was de jongen van belang. Het was vaak zo dat die jongen ging studeren, als het kon naar de universiteit...

In het diepe

‘Je moest het maar uitzoeken! De taal ook. Ik ging van Nederland naar Japan. Ik wist niks van Japan!

In Japan was het van groot belang om naar een goede universiteit te gaan om vervolgens meteen na het afstuderen te werken bij een van Japans grootste banken.

Schmidt-san

‘Wat je ook nog wel eens had toen ik naar Japanse dansgelegenheden of bars ging, was dat je daar door diegene die aan de voordeur stond, werd geweigerd. Geen Gaijin! Geen buitenlanders!

‘Kijk wat het is in Japan…  De business was zo georganiseerd dat er enorm veel wordt geëntertaind. Bij ons ook. We waren dus een Nederlandse firma.


MondriaanstichtingVSB-fondsSNS ReaalPrins Bernard CultuurfondsOC&WVROM