Uitgebreid zoeken

Wat als mijn leerlingen zeggen dat ze geen migranten kennen in hun familie?

Het is niet per se nodig familieleden te interviewen, al zullen de meeste leerlingen met een migratie-achtergrond daar het eerst voor kiezen. Aan interviews met familieleden kleven zowel voor- als nadelen [zie voor meer informatie de pagina over Oral history]. Buren, kennissen, docenten, verenigingsleiders vormen vaak prima alternatieven.

Leerlingen denken bij migranten in de eerste plaats aan niet-westerse migranten. In ‘witte’ omgevingen kan het dan lastig zijn iemand te vinden met een migratieverhaal. Dan loont het de moeite te benadrukken dat migratie breder kan worden gezien: ook migratie tussen twee provincies of zelfs maar plaatsen binnen Nederland kan mooie verhalen opleveren [zie de map ‘Materiaal docenten’ voor een mooi voorbeeld hiervan het werkstuk van een leerling van het Stedelijk Gymnasium Schiedam over haar grootouders die verhuisden van Zeeland naar Flevoland].


MondriaanstichtingVSB-fondsSNS ReaalPrins Bernard CultuurfondsOC&WVROM